четверг, 3 мая 2012 г.

Українська мова 4 клас. Переказ тексту «Ромашки»


Тема.    Переказ тексту «Ромашки»
Мета:   вчити учнів переказувати текст, використовуючи творче слово у власному  мовленні, робити самоперевірку роботи; розвивати вміння встановлювати логічні зв'язки; креативне мислення, пам¢ять, уяву, спостережливість, увагу;  виховувати бережливе ставлення до природи, працьовитість.
Обладнання: ілюстрації, малюнки, фотографії ромашки, слова для словникової роботи, мікрофон, індивідуальні картки, «Сенкан» .
Хід уроку
1. Організація класу
     Уже дзвінок нам дав сигнал,
     І на урок він нас покликав.
     Отож часу не витрачаймо,
    Роботу швидше починаймо.
- А роботи у нас сьогодні дуже багато. Тому на уроці нам необхідно:
(Девіз уроку написаний на дошці.)
                        Не просто слухати, а чути.
                        Не просто дивитись, а бачити.
                        Не просто відповідати, а міркувати,
                        Дружно і плідно працювати.
2.  Актуалізація опорних знань учнів
2.1. Відгадування загадки
     - Щоб дізнатись тему нашого уроку, спробуйте відгадати загадку.
             Стоять у лузі сестрички,
            Золотенькі очі, біленькі вієчки.
            Від них шовком коси пломеніють,
            Коли настоєм їх помиють.
            А що це за лікувальні квіти,
            Скажіть, будь ласка, діти?  (Ромашки)
2.2.  Розгляд ілюстрацій, малюнків, фото; коротка бесіда за ними.
2.3. Технологія «Робота в парах»
     - Готуючись до уроку, ви відвідали бібліотеку і знайшли цікавий матеріал про цю рослину. Прошу розкажіть про них своєму сусідові.
2.4.  Технологія «Павутинка»
     - Розкажіть, що цікавого ви дізналися про ромашку від свого друга по парті?

                    20 – 25 пелюстків                                                        схожа на сонце
                        є дикорослі і                   РОМАШКА                         лікарська
                                культурні                                                                  рослина
                                             квітне                         
                                             ціле літо                   18 видів     
 

2.5. Евристична бесіда  про бережливе ставлення до природи, збереження дикорослих видів рослин.
     -  Ромашку дуже люблять у народі за поєднання простоти, невибагливості  і загадкової краси. Вона обов’язкова квітка українського віночка. Усім  відома традиція гадання на її пелюстках. У багатьох віршах, піснях, казках, легендах розповідається  про ромашку.
3.  Повідомлення теми уроку
    -  Уважно прослухайте текст «Ромашки» і згодом ви напишете його переказ.
3.1. Ознайомлення із текстом
РОМАШКИ
              Навесні Ліда і Оля вирішили у дворі розбити клумбу. Сестри скопали грядку і засіяли її насінням ромашки.
 Дівчата старанно доглядали квітник: пололи бур'ян, в спеку поливали.
 Якось вранці Оля і Ліда зупинилися біля розквітлих квіток і робачили, що ромашки - дуже   ніжні.    Голівки їх, неначе маленькі жовті сонечка з білосніжними промінчиками. Листя - ніби прозоре зелене мереживо. В кожній квіточці - крапелька роси, а в ній блакитне небо і пухнасті хмарки пливуть. Над ними весело кружляли   бджілки.
             Сестрички спочатку захотіли нарвати ромашок в букет, але подумали, що зірвані квіти швидко зів'януть. Тоді не почують вони співу пташок, не побачать сонечка, бджілок і навіть їх.
             Дівчата вирішили, що ромашки – чудові квіти, нехай собі ростуть.    (98 слів)
3.2. Визначення теми й головної думки тексту
4.  Аналіз тексту
4.1. Змістовий аналіз тексту
     - Хто і де вирішив розбити клумбу?
     - Як дівчата доглядали квітник?
     - Що якось вранці побачили Одя і Ліда?
     - З чим дівчатка порівняли голівку і листочки ромашки?
     - Що відображалося в крапельці роси?
     - Хто весело кружляв над квітами?
     - Що спочатку захотіли зробити сестри?
     - Що вирішили дівчата?
4.2. Мовний аналіз тексту
а) -  Якими словами автор називає Ліду і Олю? (Дівчатка, сестрички, вони.)
     -  А чи не краще звучав би текст без цієї заміни?
б)  -  Доберіть синоніми до слів:
        квітник -  клумба
        кружляли бджілки -  літали бджілки
        блакитне небо -  голубе небо
        спека -  теплінь.
     - А які слова краще вжити: використані автором чи запропоновані нами?  (Авторські)
4.3. Структурний аналіз тексту
а) Складання плану тексту у вигляді запитань за опорними назвами дій
      зробили, доглядали, побачили, літав, захотіли, вирішили.
                             ПЛАН
  1. Що навесні зробили Оля і Ліда?
  2. Як дівчата доглядали клумбу?
  3. Які квіти побачили вранці сестри?
  4. Хто літав над ромашками?
  5. Що захотіли зробити дівчатка?
  6. Яке рішення прийняли сестри?
б)  Поділ тексту на абзаци.
     - Назвіть зачин, кінцівку.
     - Про що йдеться в основній частині?
     - Скільки абзаців у тексті?
5.  Усне переказування тексту
6. Орфографічна підготовка
     На дошці записані слова. Деякі букви закриті картками. Після пояснення написання слів ці картки знімаються Діти ще раз перевіряють написання слів.
     Слова з орфограмами:
навесні, вранці, старанно,  засіяли, прозоре мереживо, зів'януть.
7.  Повторне читання тексту вчителем
8.  Запис переказу в зошит
8.1. Індивідуальна допомога слабшим учням може бути такою:
     - початок абзаців;
     - набір опорних слів до кожного абзацу.
9. Перевірка виконаної роботи
9.1. Самоперевірка
9.2. Слухання 3 - 4 переказів, внесення  порад, коректив
10.  Підсумок уроку
10.1. Складання «Сенкану».
  1. Іменник.                                   1 Ромашка.
  2. 2 прикметники.                       2. Ніжна, чарівна.
  3. Порівняння.                             3. Сонечко у білому віночку.  
  4. Речення.                                   4. Ромашка – лікарська рослина.
  5. Асоціація.                                5. Пухнаста хмаринка.
10.2. Гра «Мікрофон»
    - Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
    - Що нового дізналися?
    - Чи сподобався вам урок? Чому?
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам друзі!
Додатковий матеріал
Ромашка
             За легендою, ромашки – це не просто квіти, це маленькі парасольки степових гномів.
Почнеться в степу прохолодний літній дощ, заховається все живе: і комахи, і бджоли, і мурашки. Тільки добрий гномик не боїться дощу. Він зриває парасольку – ромашку та йде степом, тримаючи її над головою. Дзвінко падають краплі на квітку, збігають цівками з ніжних тремтливих пелюсток, а гном залишається сухим і веселим навіть під найсильнішим дощем.
             Іще 150 років тому ромашку демонстрували глядачам як дивовижну і рідкісну з далекої Америки.
            У Росії, а згодом і в Україні, вона з’явилася випадково. Зерно пшениці, засмічене насінням ромашки, засипали в мішки  та повезли з Америки до Росії. У мішках виявилися дірки, у вагонах – щілини, і  дрібне насіннячко цих квітів розсипалося по залізничному  полотну. А невдовзі американська ромашка розсіялася  вздовж  колії, укривши землю м’яким, кучерявим, терпкувато – запашним килимом.
                                                                                                                              ( М.Голець)

1 комментарий: