четверг, 3 мая 2012 г.

Українська мова 1 клас. Розвиток зв'язного мовлення. Опис предмета за малюнком та запитаннями.


Тема уроку: Розвиток зв'язного мовлення. Опис предмета за малюнком та запитаннями.

Мета уроку: Дати поширені знання про помідор, його застосування. Формувати вміння писати твори - описи за малюнком. Розвивати мовні навички, уміння точно добирати слова, ознаки до предметів. Удосконалювати вміння зв'язно й послідовно викладати думки. Розвивати уявлення, увагу, спостережливість. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

Обладнання уроку: малюнок помідора

1. Організація класу до роботи.
Ось і дзвоник пролунав
Для роботи час настав.
Девіз уроку:
Сидимо - рівно.
Слухаємо - уважно.
Працюємо - активно.
Відповідаємо - точно.
Пишемо - каліграфічно.

2. Мотивація навчальної діяльності.
Загадка:
Ми з Італії прийшли,
Там і назву нам дали.
Подивись, які ми гожі,
З яблуками трохи схожі.
Ось тому й назвали ними -
Яблуками золотими.
(помідор)
Червоне личко, зелена стрічка.
( помідор )
 Читання деформованих слів:
ГРОКІО
ОМДПІОР
БУОЯЛК
ЕРЬПЕЦ
(огірок, помідор, яблуко, перець )
- Що зайве?
- Чому?

Знайти зашифровані слова:
ОПАОКУНЬЗСФПОМІДОРУЕКАВМ
(окунь, помідор)
- Що означають ці слова?
(окунь - риба, помідор - рослина, овоч)

3. Оголошення теми уроку.
- Яке слово повторювалося в усіх завданнях? (помідор)
- Сьогодні ми з вами навчимося писати твір - опис. Ми будемо описувати помідор за малюнком та запитаннями.

Розповідь про помідор.
Відкриваючи для себе Америку, європейці побачили тут зовсім інший світ. Тут зустрілось їм і безліч незнайомих, небачених досі рослин, а серед них і помідор. Першими попали в Новий Світ іспанці. Вони першими побачили помідори. Вони ще нічого не знали про цю рослину, тому на всякий випадок оголосили їх отруйними. І назвали їх «вовчими персиками». Спочатку ця рослина потрапила до Іспанії, Португалії, Італії. Помідори висаджували на клумбах, як декоративну рослину, розводили в панських садах. У Голландії їх назвали «золотими яблуками». Це трапилося тому, що перші помідори були жовтими. А на сонці вони здавалися золотими.
«Золоті яблука» по-італійськи - помід'оро. Це помідоро й стало їхньою назвою в Європі.
До нас перші помідори були завезені з Італії в 1780 році. Завдяки людській кмітливості та праці, вони почали дуже швидко змінювати і форму, і розмір, і колір.
Є помідори - дрібненькі вишеньки і помідори - велетні, кожен з яких важить кілограм. Є помідори схожі на сливи, на яйця, на груші. А кольори! Від яскраво-червоного до блідо-рожевого, від золотисто-жовтого до світло жовтого, білого і, навіть, зеленого. Уявіть: стиглий помідор, а колір у нього - зелений!

4. Вивчення нового матеріалу
1. Розгляд малюнку.
http://xvatit.com/uploads/posts/2008-04/1208163832_pomidor.jpg

- Що ви бачите на малюнку?
- Де ростуть помідори?
- Якого кольору помідор?
- Якої форми?
- Який на дотик?
- Який на смак?
- Що з нього готують?

2. Складання усно опису за малюнком.

3. Читання вірша, записаного на дошці.
Помідор - смачний, кругленький,
Має щічки червоненькі.
До смаку я в кожній страві.
Роблять соки і приправи.
Соус, борщик і салат
Люди з радістю їдять.
- Який був настрій при читанні вірша? Чому?
- Які слова використали для опису помідора?
- Що готують з помідорів?

4. Колективне складання твору-опису та запис в зошитах.
Твір - опис
Помідор
Помідор - овочева рослина червоного кольору. Він круглий і гладенький. З нього роблять соки, приправи, салати. Люди з радістю їдять помідори. Вирощують їх на полі, на городі.

5. Читання записаних творів.
5. Підсумок уроку.
- Що нового дізналися на уроці?
- Що було цікавого?








Тема: Перевірка і редагування тестів-описів.
Мета: Вчити перевіряти творчі роботи, редагуючи тексти і виправляти помилки.Розвивати мислення, мовлення та уміння самостійно здійснювати контроль за виконанням творчих робіт. Виховувати шанобливе ставлення до мови.


І. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Яке завдання ми поставили собі на цей урок?

Діти. Ми будемо перевіряти. Чи зрозуміло і точно ми у групі описали картину.

Група буде читати опис, а інші групи нехай здогадаються, що було намальовано на “їхній” картині.

ІІ. Перевірка роботи.

1. Визначення критеріїв перевірки.

Учитель. Перед знайомством з описами картин групами визначимо, як ми оцінюватимемо тексти?

Подумайте, які критерії будемо враховувати?

Діти. 1. Чи зрозуміло описано, що було зображено на картині?

2. Чи є непотрібні повтори?

3. Чи вживаються образні вислови, порівняння, переносне значення слів?

4. Чи грамотно записано опис?

ІІІ. Самостійне редагування групою власних текстів.

Учитель. Можливо групи захочуть спочатку самостійно перевірити свій твір за цими критеріями. Прочитайте у групі свій твір. Чи все вам подобається? Виправте помилки. Придумайте заголовок.

(групи працюють)

ІІІ. Співвідношення описів з картинами

1 група

Учитель. Прочитайте свій твір.

Діти. Буря

Осіннього вечора лютувала буря. Вітер виривав дерева з корінням. Похилені вітриськом дерева висять над озером, що освітлене місячним сяйвом. Місяць з-за хмар поглядає на похилені дерева і доріжкою пробігає по озеру. Похмуре небо вкрите темними хмарами, які біжать наввипередки, втікаючи від злого вітру. Обрив над озером заріс мохом і травою.

Це була похмура, холодна ніч.

Учитель. (питання до інших груп). Що було зображено на картині цієї групи?

Діти. - На картині зображено нічну бурю.

- Я уявив похилені вітром дерева.

- Я “побачив” Місяць, місячну доріжку у озері.

- Було холодно і похмуро.

- Темні хмари дуже швидко пливуть по небу.

- Над озером крутий берег – це обрив.

Учитель. Погляньте на картину.

Діти. Там. Ми уявили майже таку картину.

Учитель. Чи справилася група зі своїм завданням. Проаналізуйте опис за критеріями.

Діти. Група із “роботою” автора опису справилася. Непотрібних повторів у тексті немає. Використовувалися переносне значення слів, образні вислови.

2 група.

Учитель. Прочитайте свій твір.

Діти. Весняний день у лісі.

Одного весняного дня м зайшли в ліс.

Дерева ще не прокинулись від довгого сну і сумують за своїм зеленим листячком. Зате ялики пишаються своїм вбранням. На поляні ростуть ніжні конвалії і підсніжники, а біля них на вербі розпустилися м’які котики. Поміж горбочками і деревами дзюркотить веселий струмок. Білокорі берези видивляються у нього на свою красу. Щойно з далекого краю прилетіли ластівки і принесли на своїх крилах весну. Навіть небо після холодної зими гріється у промінцях сонечка.

Ліс зустрічає весну.

Учитель. Що ж зображено на картині. Яку описувала друга група?

Діти. - Я “побачив” весняний ліс.

- Дерева ще стоять без листя.

- Але у лісі є і зелені ялинки.

- На поляні ростуть конвалії і підсніжники.

- Вже розпустилися вербові котики.

- А я “побачив” струмочок, у якому віддзеркалюються берізки.

- І ластівки уже прилетіли.

Учитель. Подивіться на картину, яку описувала ця група. Чи справилася група з “роботою” автора тексту опису. Що їм допомогло?

Діти. З “роботою” автора тексту-опису група впоралася дуже добре.

- Для цього вони використовували переносне значення, образні вислови.

- Група описала багато деталей, що були зображені на картині.

- Діти старалися передбачити всі запитання, які могли виникнути у читачів.

- У описі немає повторів одного і того ж слова.

- Використовують порівняння, переносне значення слів.

3 група.

Учитель. Прочитайте свій твір.

Діти. Загадковий день.

Погідного осіннього дня небо злилося з озером. Воно, мовби, заглядає у дзеркало його поверхні. На синіх хвилях плавав самотній корабель. По один бік озера розляглися молоді гори. Гори були різноманітні і на них лежав сніжок. Там росли молоді берези, маленькі ялини і могутня сосна. Сосна була дуже стара, вона закривала своїми сильними вітами світло малим ялинкам. Природа милує око різнобарв’ям кольорів.

Учитель. Що ж було намальовано на третій картині?

Діти. - Озеро, а навколо гори.

- У озері плавав один корабель.

- На горах ростуть сосни і ялини.

- Сосна була великою, а ялинки – маленькі.

Учитель. А яка була погода? Небо?

Діти. Ми не зрозуміли. Нам цього не описали.

Учитель. Порівняйте опис з картиною. Чи справилася група зі своїм завданням?

Діти. Не зовсім.

Учитель. Чому? Де вони допустили помилку?

Діти. - Вони багато деталей випустили з уваги. Тому ми не все “побачили”?

- Група не використовувала порівняння, образні вирази і їх твір вийшов сухим.

Учитель. Неемоційним.

Учитель. Давайте допоможемо цій групі – усно опишемо їх картину.

Діти.

Осіннім ранком небо вкутало у густий осінній туман озеро, що розлилося між скелястими горами. У дзеркальну поверхню води заглядають дерева, мов шукають щось на його дні. А стара сосна захищає молоденькі ялиночки від пронизливого вітру. Голе каміння вже вкрив перший сніг, прикривши білою ковдрою коріння і мох.

На своїх синів хвилях озеро колише самотній корабель, який поспішає у далеч.

IV. Висновок.

Учитель. Ви переконались, як важливо уміти добре описувати те, що бачиш, що відчуваєш. Так можна стати “очима” читачів. Цей прийом використовують усі письменники, романи і повісті яких містять поряд з розповідями про події описи, що читаючи їх книги, ми могли уявити все, що бачать герої книг, що вони відчувають. Тому читати книги набагато цікавіше, ніж дивитися фільм, бо, читаючи книгу, ми “бачимо” все очима головного героя, самі перевтілюємося у головного героя. А, переглядаючи фільм, ми залишаємося пасивними глядачами.

Тепер ви зможете спостерігати, як автори книг використовують описи. Які слова і вирази вони підбирають, будете вчитися у них майстерному володінню Словом.

Комментариев нет:

Отправить комментарий